Island 2015 – dag 5

Fototur til Island. Kart over reiseruten - dag 5

Fototur til Island – dag 5

Turen til Húsavík var en av de korteste strekningene på rundturen, 217 km med estimert effektiv kjøretid på litt under 3 timer. Været bestod av lavt skydekke med enkelte regnbyger. Men det var mindre regn enn dagen før.

Vi valgte å kjøre innlandstraseen sørover på vei 75, mest fordi den hyggelige innehaveren på Mikligardur Guesthouse hadde tipset oss om Glaumbær, en gammel bosetting med et museum som også var en en kafé.

Fototur til Island

Vei 75. Lysforholdene på Island er veldig skiftende, og det skaper stadig spennende kontraster mellom lys og skygge. Et sant fotoeldorado.

Glaumbær. Tradisjonelle bygninger med torv som isolasjon mot vind og kulde. Effektivt, men nokså trangt og mørkt innvending.

De gamle tradisjonelle husene på Glaumbær var trange, mørke torvhus med jordgulv. Etter dagens standard er det vanskelig å forestille seg at man kunne bo slik, men det gjorde de på Glaumbær helt til 1947. De fleste husene i innlandet ble bygget i torv. Ikke bare sparte de på det dyrbare trevirket som Island mangler, men de utnyttet også det materialet Island har overskudd på. Byggestilen var et enkelt reisverk i tre, med torv som isolasjonslag i vegger og tak. For å unngå at vannet rant gjennom torven og inn, måtte takene ha en viss helling, slik at avrenningen av vannet ble stor nok. Derfor de nokså bratte tak-konstruksjonene, som gjorde at husene naturlig nok ble små. Dette løste man ved å sette opp mange hus ved siden av hverandre, og lage tverrgående ganger mellom husene. På Glaumbær var 9 av 13 hus knyttet sammen (den innvendige, tverrgående gangen var på 21 m) på denne måten.

Fototur til Island

Glaumbær. En enkel fasade med bordkledning og innvendig reisverk, resten er bygget med torv.

Kvinnene på Island har historisk sett hatt en sterk og uavhengig stilling. Slik var det også med Gudridur Thorbjarnardottir, som var gift med Thorsteinn, bror til Leiv Eriksson. Hun ble med både til Grønland og Vinland, før de måtte trekke seg tilbake til Island og Glaumbær etter konflikt med indianerne i Amerika på 1000-tallet. Etter hvert døde Thorsteinn, og da syntes Gudridur en pilgrimsreise til Vatikanet i Roma var helt naturlig. Hun seilte ut og gikk til fots gjennom Europa, tur/retur, før hun kom tilbake til Glaumbær. På sin tid var hun antakelig den mest bereiste kvinnen i verden. Islandsk historie er full av sterke og uavhengige kvinner, og sammen med Norge er Island helt fremst i likestillingsarbeidet i verden.

Glaumbær. Reisverket er i tre, resten i torv. Her har de lagt striesekker på gulvet. Ikke veldig lett å fotografere i dette mørket!

Fototur til Island

Vei 1. Vill og vakker natur som veien slynger seg gjennom. Tunge regnskyer driver lavt forbi.

Vei 1. Denne fossen er som et hvitt slør gjennom den rødlige fjellsiden med den grønne mosen.

Akureyri. Første som møtte oss på vei inn i Akureyri var dette trafikklyset. Jeg smeltet helt for stoppsignalet 🙂

Etter Glaumbær kjørte vi direkte til Akureyri, som er regionssenteret i Nord-Island. Byen, som ligger vakkert til ved fjorden Eyjafjörður, har over 17 000 innbyggere og er dermed nest største byen på Island. Vi gikk til gågaten, der vi fant en liten kafé med et hostel, Akureyri Backpackers. Her hadde de satt inn gamle buss-seter som stoler, noe vi selvsagt måtte teste ut.

Fototur til Island

Akureyri. Den vakre og sjarmerende byen på Nord-Island.

Goðafoss. Noen detaljer fra den vakre og ville fossen.

Etter lunsjen gikk turen til Goðafoss. Her var det mer turister enn i Akureyri, med busser, landrovere og massevis av leiebiler. Det var bare så vidt vi fant en parkeringsplass. Goðafoss er en av de mektigste og flotteste fossefallene på Island. Er man i området er det et obligatorisk turistmål, et høydepunkt man må få med seg. Goðafoss har etter sigende fått navnet etter at Þorgeirr Ljósvetningagoði kastet sine gamle gudebilder i fossen. Han var en av de mest innflytelsesrike tingmennene i sin tid, og da han kom tilbake fra møte på Þingvellir der de besluttet at Island skulle skifte religion fra Norrøn gudetro til Kristendommen i år 1000, gjorde Þorgeirr denne symbolske handlingen som har gitt navnet til fossen.

Goðafoss. Oversiktsbilde.

Goðafoss.

Goðafoss. Her er jeg i gang med å ta bilder. Legg merke til den varme og gode islandske lua jeg har på meg.

Fototur til Island

Húsavík. Restaurant Salka der vi spiste et flott fiskemåltid, Artic Char, eller på godt norsk: Røye.

Veien gikk videre til Húsavík, en liten by i overkant av 2 200 innbyggere, som faktisk er den største på nord-øst Island. Byen ligger fint til i bukten Skjálfandi, og har naturlig havneområde. Byen er i dag preget av turisme, og kaller seg selv hvalsafari-senteret på Island, noe mange prøver å tjene penger på. Opprinnelig var Húsavík en fiskelandsby, og selv om det sikkert er en og annen fiskebåt igjen, er storhetstiden for fiske i dette området fortrengt av andre ting.  I Húsavík ligger også et hvalmuseum, som er vel verdt et besøk.

Nok en gang hadde vi problemer med å finne frem til vårt overnattingssted. Til slutt måtte vi lete til fots, og etter vel 100 meter kom vi til en byggning med et stort skilt for Hertz bilutleie, og ved siden av, på et lite skilt på døren, var navnet på gjestehuset, Port Guesthouse. Innehaveren hadde tydeligvis flere jobber. Murbygningen, som var en gammel nedlagt fiskefabrikk, var innredet med gjestehuset i 2. etg.

Den gamle fiskefabrikken lå åpenbart i en bratt skråning, for fra sjøsiden var vi i en høy 3. etg, og hadde god utsikt over store deler av fjorden og Húsavík havn. Vi satte utstyr som trengte strøm på lading, og tuslet ut for å spise middag. Langs veien lå alle bodene til hvalsafari-selskapene, der selgerne høyrøstet annonserte sine turer. Vi tok turen innom utsalgsstedet til North Sailing Husavik Whale Watching, som vi skulle dra med neste morgen, for å sjekke at billettene var i orden. Det viste seg å være lurt, da vi på nettsiden bare hadde reservert plass, men ikke betalt. Etter at dette var ordnet fant vi restaurant Salka, der vi spiste dagens fiskerett, Røye (Artic Char). Både restauranten og fiskeretten kan på det varmeste anbefales.

Fototur til Island

Húsavík. Her er de ombygde fiskeskøytene som brukes til hvalsafari. Båtene har nettopp lagt til havn, og nå må seil og tauverk gjøres fast.

Húsavík. Det var speilblank havoverflate, og jeg krysset fingrene for at det skulle bli like stille neste dag også, da det var vår tur til å dra på hvalsafari.

Húsavík. Den gamle fiskefabrikken vi bodde i er den lyse, rektangulære bygningen, omtrent midt på bildet.

Fototur til Island

Húsavík. Nok et bilde fra havnen med kveldslys.

Etter maten tok vi en liten runde rundt i havna med godt bruk av Leica´n, som aldri var langt unna. Etter hvert trakk vi tilbake til gjestehuset, som i mellomtiden hadde blitt helt fullt. Vi klargjorde minnebrikkene til neste morgen og hvalsafari. Jeg studerte grundig havet utenfor havna, men tross intens stirring kunne jeg ikke få øye på noen hval. Derimot så jeg en skøyte som danset litt på bølgene ute i havet, og ble litt urolig for neste dag.

Skal du på egen tur? Her er noen nyttige lenker: