Island 2015 – dag 4

Fototur til Island. Kart over reiseruten - dag 4.

Fototur til Island – dag 4

Turen gikk fra Ísafjörður til Sauðárkrókur, en strekke på om lag 46 mil i fantastisk natur, men hvor regn og tåke gjorde sikten litt for dårlig til at vi fikk full glede av det praktfulle landskapet. Når man er på roadtrip må man ta det man får, og Island er vakkert, selv i regn.

Denne morgenen var vi tidlig oppe, og la av gårde allerede kl 7.30. Dagsetappen var hele 460 km, så vi måtte tidlig i gang for å komme frem før natten. Det var en grå dag, med tåke som hang langt nedover fjellsidene og regnbyger som kom og gikk. Ikke særlig lett å se den vakre naturen som omga oss, så det ble ikke så mange stopp langs veien for å fotografere. De gangene vi gjorde det, måtte kameraene pakkes inn i regntrekk for å beskytte best mulig mot fuktigheten. Etappen besto av mye kjøring inn og ut av lange fjordarmer, og noen ganger kunne man se veien på den andre siden av fjorden, kanskje 4-500 meter unna i luftstrekke, men hvor man måtte kjøre 2-3 mil rundt en fjordarm for å komme til.

Vi kjørte på vei 61 forbi  Hólmavík, der museet Icelandic Sorcery & Witchcraft befinner seg. Mange islendinger sverger på at det fins underjordiske vesener. Det er kanskje ikke så rart at fantasien blir satt i sving av all røyken, geysirer og det kokende vannet som den vulkanske aktiviteten i undergrunnen forårsaker. Hólmavík har blitt et slags senter for magi og trolldom, og i følge innbyggerne, fins både alver og små ekle dverger man må passe seg for. Overtroen henger kanskje igjen fra norrøn mytologi, som var langt mer åpen for at det fantes mer mellom himmel og jord enn det kristendommen er. Kirken har håndhevet troen strengt på Island, blant annet ble 21 islendinger brent på bålet under trolldomsprosessene på 1600-tallet. Men det skal mer til for å fjerne tussetroen fra folkekulturen, for det er fremdeles en betydelig overtro den dag i dag. Vi så dessverre ingen tegn til verken underjordiske vesener eller andre trolldomskrefter, så kameraet ble liggende i ro på ferden gjennom den “magiske” byen.

Vi fortsatte vei 68 ned til vei 1 på Staðarskáli, der vi stoppet for lunsj og mer diesel. Her var det smekkfullt med turister, busser og biler, så det var tydelig at vi hadde kommet inn på turistruta som går rundt Island. Turen på vei 1 gikk i nesten sammenhengende kø frem til vi tok av på 74 og 744 til Sauðárkrókur, der vi igjen hadde veien for oss selv.

I Sauðárkrókur skulle vi ligge på Mikligardur Guesthouse, som viste seg å være et trivelig, men enkelt sted, nesten som et norsk vandrehjem.

Fototur til Island

Vei 61. Høye, bratte fjellsider som stuper ned i fjordene. Fjordene i dette området består av dalbunner med grunne vanndybder med mye løsmasse fra isbreene som har erodert ned fjellet og skapt fjordene. Det ligner litt på forholdene på det norske vestlandet. Imidlertid har prosessen på Island gått mye raskere med porøs lava som slipes fort ned av isen. Turen var var preget av litt dårlig vær, så toppene var hyllet inn i tåke og regn.

Vei 61. En liten stopp mellom regnbygene for å ta noen bilder av denne lille fossen.

Vei 61. Her har vi funnet noen gamle sedimentlag med havbunn, det vil si leire, aske og lava som en gang ble liggende på havets bunn. Island ligger på toppen av en midthavsrygg og når midthavsryggen til slutt ble så høy at den kom opp av vannet, ble Island til. Disse lagene, som i dag er forsteinet med lagvise farger i fjellsiden, ble dannet mens denne delen av Island lå under havets overflate. Spennende å praktisk talt kunne se hvordan Island ble til, selv om det var for millioner av år siden.

Fototur til Island

Vei 61. Jeg synes det var fine lysforhold over disse steinene som lå ut i sjøen så vi måtte ta en stopp så jeg fikk tatt noen bilder. Man skulle kanskje tro at dette var en menneskeskapt molo, men det var det ikke.

Vei 61. Her er jeg i gang med å ta bilder. Det var en kald dag med regn, tåke og vind, så jeg er godt kledd.

Vei 61. Samme steinformasjon i vannet.

Fototur til Island

Vei 61. Ei søye (på denne sauerasen kan søyene ha horn) med et lam. Her er det så bratt at jeg ville ha krabbet på alle fire hvis jeg skulle gått opp her. Sauene derimot, løp og spratt mellom gresstustene opp og ned fjellsiden. Det må det bli godt kjøtt av.

Sau så vi over alt på Island, oftest i grupper på 3, ei søye med to lam. Noen steder var dette en utfordring for biltrafikken, for de gikk fritt omkring, og ofte i nærheten av veien. Spesielt oppmerksom måtte man være hvis lammene befant seg på andre siden av veien enn mora, da de som regel sprang over for å komme på samme siden som søya, gjerne rett foran bilen. Sauen, eller rettere sagt bonden, har sterkt rettsvern, så skjer det en ulykke sitter du som sjåfør igjen med erstatningsplikt uansett forhold.

Den moderne islandske sauen er etterkommer av spælsauen som ble brakt til Island av de tidlige norske nybyggerne i det niende og tiende århundre. Ullen har to lag, et langhåret, glansfylt og bølgende lag med dekkull som beskytter mot vind og vær, og et underliggende lag som holder sauen varm. Jeg kan uten tvil anbefale at man stikker innom ullutsalg, eller klesforretning, og kjøper en god islandsk ullgenser. Den er verdt hver krone.

Fototur til Island

Vei 61. Naturen var mektig med de høye fjellene og fjordene. Tror de fleste kan være enig i at dette er vakkert uansett værforhold.

Vei 61.Over alt på Island ser man pussige steinformasjoner. Her står en smal fjellside igjen med hard basaltlag etter at alt annet er erodert bort av vær og vind.

Vei 61. Vi var litt uenige om hvilken andeart dette var, men kom til at det var en vanlig ærfugl (Somateria mollissima).

Fototur til Island

Vei 61. Tang var det mye av langs kysten. Islendingene bruker tang både til dyrefor og matplante for mennesker (riktignok i preparert form).

Fremme i Sauðárkrókur spiste vi på restaurant Ólafshús, som i tillegg til den svært markante blåfargen på fasaden også ga en veldig positiv matopplevelse. Her testet vi en interessent lokal spesialitet: Hest.

Mikligardur Guesthouse. Vi ble selvsagt forlagt i 3. etg. Å klyve opp de bratte trappene med alt utstyret var en utfordring i seg selv. Her oppdaget vi at det lekket vann inn gjennom vinduskarmen, for det regnet og blåste kraftig utenfor. Ikke verre enn at det kunne tørkes opp med en håndduk. Forholdene på Island er barske og enkle.

Skal du på egen tur? Her er noen nyttige lenker: